Відповідальність надавачів соціальних послуг
ДрукуватиЗаконом України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 року № 2671-VIII (далі – Закон про соціальні послуги), а саме ст.1 п.6, п.14 визначено, що надавачами соціальних послуг є юридичні та фізичні особи, фізичні особи – підприємці, які включені до розділу “Надавачі соціальних послуг” Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів (ст.13 Закону про соціальні послуги).
До надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, громадські об’єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи – підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону про соціальні послуги без здійснення підприємницької діяльності.
Надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Соціальні послуги надаються надавачами соціальних послуг державного, комунального, недержавного секторів незалежно від джерел фінансування відповідно до державних стандартів соціальних послуг. Загалом діє більше 17 Державних стандартів у сфері надання соціальних послуг.
Назви соціальних послуг, їх короткий опис, строк надання, а також перелік категорій отримувачів цих послуг зведені в Класифікаторі соціальних послуг, який є обов’язковим для застосовування надавачами соціальних послуг.
Отже, який порядок контролю діяльності надавачів соціальних послуг та яка їх відповідальність?
«Порядком здійснення контролю за додержанням вимог Закону України «Про соціальні послуги», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 р. № 427 (далі – Порядок контролю) визначено, що органами контролю за додержанням Закону про соціальні послуги зокрема є Нацсоцслужба, обласні міські держадміністрації.
Статтею 29 Закону про соціальні послуги визначено, що особи, винні у бездіяльності в організації надання соціальних послуг, порушенні вимог законодавства про соціальні послуги, несуть відповідальність згідно із законодавством.
Нижче розглянемо порядок виявлення осіб та порушень при наданні соціальних послуг. У відповідності до законодавства, контроль за додержанням вимог Закону про соціальні послуги здійснюється у формі планових та позапланових перевірок.
Планові перевірки проводяться згідно з річними або квартальними планами, які затверджуються наказом/розпорядженням органу контролю не пізніше ніж 1 грудня року.
Позапланові перевірки можуть бути проведеними з таких підстав:
- письмове звернення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, отримувачів соціальних послуг про порушення;
- перевірка виконання рекомендацій щодо усунення порушень вимог Закону про соціальні послуги, наданих за результатами проведення перевірки;
- за актами (дорученнями, актами реагування) Президента України, Прем’єр-міністра України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Міністра соціальної політики.
Під час проведення позапланової перевірки з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення, з обов’язковим зазначенням таких питань у наказі/розпорядженні про проведення перевірки.
Результати перевірки оформляються актом який в тому числі повинен містити факти з посиланням на відповідні норми Закону про соціальні послуги, які порушено, та рекомендації щодо їх усунення із зазначенням строків усунення порушень.
Крім розглянутого вище Порядку контролю, затверджено ще Порядок проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг, але на період воєнного часу оцінка якості соціальних послуг не проводиться.
Самим Законом про соціальні послуги чітко не визначена і нерозмежована відповідальність надавачів соціальних послуг, не встановлений і перелік порушень у сфері надання послуг. До надавачів соціальних послуг в залежності від порушення або злочину може бути застосовано загальні види відповідальності, як для юридичної особи зокрема адміністративна, цивільна кримінальна.
За даними Міністерства соціальної політики України на кінець 2021 року обласними державними адміністраціями було виявлено та встановлено факти надання з порушеннями вимог законодавства послуг з проживання та/або утримання громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, з них 822 надавачі соціальних послуг недержавного сектору, які надають послуги з проживання. За результатами перевірок було притягнуто до відповідальності 460 керівників надавачів соціальних послуг з проживання та відповідальних посадових осіб за недотримання правил пожежної безпеки, а також направлено до адміністративних судів 25 позовних заяв щодо застосування заходів реагування, складено органами Нацполіції 69 адміністративних протоколів та розпочато 49 кримінальних проваджень через порушення законодавства, що регулює діяльність суб’єктів господарювання. Вище зазначені дані, це дані перевірок, які були до введення воєнного стану, зараз такої статистики не має.
З 2021 року перебуває на розгляді Верховної Ради України Проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності у сфері надання соціальних послуг, який станом на 2024 року не прийнятий.
Отже, оскільки окремої статті/норми що визначає порушення у сфері надання соціальних послуг не має, то до надавачів соціальних послуг недержавного сектору може бути застосовано ст.164 ст.166-10, ст.175 Кодексу України про адміністративні правопорушення:
- що передбачає провадження господарської діяльності без подання повідомлення про початок здійснення діяльності, якщо обов’язковість подання такого повідомлення передбачена законом, або без отримання ліцензії на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом;
- надання дозвільному органу або адміністратору недостовірної інформації щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавств;
- надання недостовірної або не в повному обсязі інформації у повідомленні про початок провадження діяльності, необхідність подання якої встановлена законом для певного виду господарської діяльності;
- порушення встановлених законодавством вимог пожежної та техногенної безпеки, а також використання протипожежної, аварійно-рятувальної або іншої спеціальної техніки або засобів протипожежного захисту не за призначенням від 8500 до 34000.
У випадку вчинення злочину, що призвело до шкоди здоров’ю або життю отримувачів соціальних послуг, керівник або працівники надавача соціальних послуг можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності.
Останній раз відредаговано 19 Вересня 2024, 10:32