Indirect costs чи overheads: в чому різниця.

Друкувати
06 Серпня 2024, 22:27

Питання віднесення видів витрат до витрат, які не є прямими для проєкту, постає у багатьох неприбуткових організацій.

В бюджетах, які пропонують заповнити фінансуючі сторони при подачі заявки на проект іноді є статті витрат «Indirect costs» – непрямі витрати, а іноді «Оverheads» – накладні витрати.

В чому різниця, і чи має значення ця різниця для проєктої діяльності неприбуткових організацій?

Почнемо розбиратись з визначень, які витрати є накладними, а які є непрямими.

В управлінському обліку є багато визначень витрат за ознаками класифікації і вони є наступними:

  • За можливістю віднесення на конкретний продукт/проект – можуть бути прямими та непрямими;
  • За принципами фінансування – дозволені та недозволені;
  • В залежності від обсягів – постійні та змінні.

Також в управлінському обліку витрати поділяють на основні та накладні. Основні – це ті витрати, які безпосередньо пов’язані з віднесенням на собівартість продукції. А накладні – це витрати, які пов’язані з управлінням та обслуговуванням процесу виробництва певної продукції. Оскільки у неприбуткових організацій відсутній процес виробництва, у разі отримання цільового фінансування за проектами, а неприбуткова організація створює  в рамках своєї статутної діяльності  надає своїм бенефіціарам та  створює в своїй діяльності  суспільні блага, то фактично можна зробити висновок, що накладні витрати, це і є  фактично непрямі витрати.

Кожний донор надає свої визначення непрямих і накладних витрат, і відповідно, та організація, яка отримує фінансування повинна їх використовувати, інакше буде порушено принцип дозволеності/недозволеності витрат з боку фінансуючої сторони. Наприклад, відповідно до 2 CFR 200, підрозділ F, додаток IV, розділ A.1 (це – правила, які встановлені для проєктів профінансованих Урядом США)  непрямі витрати – це витрати, які були понесені для загальних та спільних цілей, та які не можливо легко ідентифікувати у відповідності до кінцевої мети використання коштів. “Indirect costs are those that have been incurred for common or joint objectives and cannot be readily identified with a particular final cost objective.”

2 CFR 200, підрозділ A, розділ 200.1 визначає, що  непрямі витрати – це:

“Непрямі (адміністративні) витрати – це витрати, понесені для досягнення загальної або спільної мети, які сприяють досягненню кількох цілей використання коштів, і які не можуть бути легко віднесені на конкретні статті витрат без зусиль, непропорційних досягнутим результатам. Для сприяння справедливому розподілу непрямих витрат на цілі, на які вони спрямовані, може виникнути потреба у створенні кількох категорій непрямих (адміністративних) витрат.

“Indirect (F&A) costs means those costs incurred for a common or joint purpose benefitting more than one cost objective, and not readily assignable to the cost objectives specifically benefitted, without effort disproportionate to the results achieved. To facilitate equitable distribution of indirect expenses to the cost objectives served, it may be necessary to establish a number of pools of indirect (F&A) costs.

У USAID є Посібник з оцінки непрямих витрат для некомерційних організацій (AN INDIRECT COST RATE GUIDE FOR NON PROFIT ORGANIZATIONS), де можна дізнатись про розподіл непрямих витрат за проєктами фінансованими даним донором.

Отже, не існує стандартизованих визначень різних категорій витрат. Так як неприбуткова організація самостійно встановлює, які витрати відносяться до прямих витрат та непрямих, так і фінансуючі сторони встановлюють, чи будуть у них це Непрямі витрати (Indirect costs)  чи  Накладні витрати (Оverheads).  І ті, і ті витрати, це – витрати, які не можна безпосередньо віднести до конкретного проєкту, підлягають розподілу між проєктами і зазвичай розраховуються, як частка від прямих витрат по проєкту. Якщо неприбуткова організація розробила політику непрямих витрат, то суми які будуть фінансуватись зі статі бюджету фінансуючої  сторони,  як непрямі витрати (іndirect costs)  чи  накладні витрати (overheads) повинні розподілятись у відповідності до діючої політики. В кого даної політики ще немає, може використовувати правила, які встановлюються фінансуючою стороною проєкту.

 

Консультацію підготовлено Ларисою Шкуркою https://www.facebook.com/larisa.shkurka/, Директоркою Компанії Compass Group, аудиторкою, консультантктою з фінансового менеджменту та організаційного розвитку.

Прочитано разів: