Як підприємцю обрати консультанта?

Друкувати
03 Лютого 2020, 17:56

Ви маєте ідею, і вирішили займатись підприємництвом. Успіх підприємця залежить від вміння виживати і вміння не наробити помилок на самому початку. Підприємництво – це складаний механізм. Для того щоб бути успішним, потрібно не тільки мати ідею, а ще потрібно розбиратись в дуже, на перший погляд, складних речах. Сюди можна віднести питання офіційної реєстрації, сплати податків, формування собівартості, вірного розподілу прибутків тощо. З цими питаннями стикаються практично всі початківці.
Отже, Ви створили унікальний продукт, і нічого не знаєте про фінанси, маркетинг, юриспруденцію. Ви володієте унікальною ідеєю, яку плануєте продати, але ви не знаєте, як вірно побудувати взаємодію з покупцями. Звісно, ви можете піти повчитись, але час не працює на вас. Для того щоб стати успішним, потрібно робити все своєчасно, інакше можливо втратити свій шанс. Крім того, вашу ідею можуть скопіювати, викрасти, або ваш партнер вас запросто може підвести. Цей список можливо продовжувати. І що ви робите? Ви хочете знайти того, хто вам допоможе розібратись зі всіма складними речами.


Спочатку шукаєте допомоги у всезнаючого Google. Коли інформації стає для вас забагато, ви розумієте, що вам самостійно це не під силу і ви починаєте шукати іншої допомоги. Отже, ви починаєте шукати того, хто вас проконсультує. Ви більш-менш розумієте, яка допомога вам потрібна і яку проблему вам потрібно вирішити. Але де його знайти, і найважче, це знайти того, хто за ваші гроші вам дійсно надасть консультації, а не процитує книги по менеджменту.
Крок 1
Перший крок – це пошук консультанта. Вам може надати послуги фізична особа або спеціалізована консалтингова компанія. Ви можете:
1. Знайти консультанта за рекламним оголошенням або за пошуком в інтернеті.
2. Запитати у знайомих чи партнерів, кого вони можуть вам порекомендувати.
3. Зустріти консультанта на відкритих заходах.
На мій погляд, метод вибору за рекомендаціями – один мабуть з найкращих. Вам можуть порекомендувати того, хто вже зробив подібну роботу і є результат від його роботи.
Крок 2
Ви знайшли консультанта, і тепер ваша основна задача – чітко сформувати консультанту свою проблему. А це – теж завдання не із легких, особливо для тих, хто не має досвіду в підприємництві. Є багато підприємців-початківців, які мають питання і проблеми, але сформулювати чітко не можуть. Підприємець повинен вміти чітко поставити завдання консультанту, для того щоб отримати результат. Якщо вам пощастить, то вам зустрінеться консультант, у якого є практика, і він вам допоможе визначити проблему на даному етапі. Якщо ні, то ви ризикуєте витратити гроші на вітер. З досвіду, такі ситуації трапляються доволі часто, коли клієнту ще потрібна допомога в структуризації задачі та формуванні плану їх реалізації. Дану допомогу вам зможе надати лише досвідчений консультант. І для вас це повинно бути сигналом, що перед вами той, хто вам потрібен. Тримайтесь за нього.
Крок 3
Зрозуміти для себе ціну вашого запиту. Ви – підприємець, а якщо ще й початківець, то ви рахуєте кожну копійку, і вона у вас не є зайвою. Є багато консультантів, які формують ціни за принципом, хто скільки може заплатити. А ви на разі переплачувати не можете. Ви можете надіслати запит обраному консультанту для отримання вартості його послуг. Паралельно – можете провести маркетинговий зріз, для того щоб розуміти середню вартість свого запиту. Якщо ваш бюджет не дозволяє замовити все одразу, тоді з вашого плану візьміть ті пункти, які потребують негайного рішення.
Крок 4
Тепер Ви розумієте свої потреби і приблизно визначились з ціною, яку вам пропонує ринок, і яку ви можете заплатити консультанту. Але бувають ситуації, коли при проведенні маркетингового зрізу вам надали абсолютно різні ціни від мінімальної до захмарної. Тоді краще починайте працювати над ціною з тим консультантом, який вам надав більше рекомендацій від попередніх проектів і зміг чітко структурувати ваші проблеми. До рекомендацій теж потрібно підходити з розумінням. Рекомендації типу «був учасником міжнародної конференції» – для вас не повинні стати основою для вибору. Ви можете навіть зателефонувати тому, хто надавав рекомендації і поспілкуватись. І пам’ятайте – те, що дешево, не завжди ефективно. Я б навіть сказала, що в сфері консультантів це взагалі не працює. Демпінгує лише той, хто або не має досвіду, або початківець, і готовий працювати за будь-яку ціну, щоб набратись досвіду. Зазвичай, досвідчені консультанти вже давно мають свою вартість. Хочу зазначити, що ви також можете обговорювати з консультантом знижку на послуги. І якщо консультанту буде цікавим ваш проект, ви зможете з ним домовитись.
Крок 5
Ви вже визначились, з ким будете працювати. Наразі, основне завдання – це за вашим запитом, сформувати кінцевий результат. Якщо, наприклад, будете замовляти послуги консультанта по брендингу, то ви повинні обговорити, що ви отримуєте в результаті таких консультацій. Потрібно чітко обумовити, а краще в письмовому вигляді (договорі), що результатом буде, наприклад, бренд бук, в якому буде увесь перелік необхідних вам складових, з чітким їх переліком та наповненням.
Не лініться читати угоди. Бо кожен з нас може результати розуміти по різному. Якщо, наприклад, звернулись до юриста з питань реєстрації торгової марки, то результатом має бути не консультація, як реєструвати торгову марку, а зареєстрована вже торгова марка. Цей перелік можливо продовжувати безкінечно.
Ніколи не працюйте з консультантом, якщо він не може чітко сформувати результат своєї діяльності.
Пам’ятайте кожна витрачена ваша копійка повинна бути ціллю до вашого майбутнього прибутку.
Ви повинні чітко розуміти, для чого ви укладаєте угоду з консультантом, і що вам у майбутньому така угода принесе. Якщо наймаєте консультанта з питань управління персоналом, то результатом наприклад, може чітке формування виробничих задач для кожного співробітника. Якщо ви отримуєте консультації з питань контролю за витратами, то результатом повинна бути впроваджена розроблена система обліку витрат.
І головне – за що саме варто платити консультанту. За його практичний досвід. Не за його МВА, не за статус професора чи його міжнародні дипломи. Ви повинні платити тільки за його досвід і за результат його роботи. Якщо вам пропонують класних консультантів зі статусом МВА і міжнародними дипломами, але ви не бачите їх досвіду, моя вам порада – краще не витрачайте час.
Досвід жодними дипломами не заміниш. В нашому конкурентному середовищі, звичайно, кожен консультант має і міжнародні акредитації, і сертифікації, але для вас це не повинно бути головним. Досвід – це найцінніший актив. І якщо ваш консультант буде ним володіти, то ви в надійних руках.
І на кінець, ще одна порада. Консультант не може володіти всіма напрямками. Ви звичайно хочете знайти універсального солдата, який вирішить всі ваші проблеми. Але так не буває. Консультант він, хоч і має досвід і бачив багато ситуацій, але все ж він не є машиною, яка знає все. Тому підходьте до вибору виважено. Пам’ятайте слова Джона Д. Рокфеллера «Ваш добробут залежить від ваших власних рішень».

Прочитано разів:

Останній раз відредаговано 14 Травня 2023, 17:24